7 چیزی که می تواند باتری ماشین شما را خالی کند

مهمترین عواملی که باتری ماشین شما را خالی می کند

همیشه خستگی بدن شما از تحرک و کار زیاد نیست. گاهی اوقات بیش از حد ماندن در جایی، یا در کنار دیگران احساس خستگی در شما ایجاد می کند که به معنای تخلیه انرژی شما است. باتری ماشین هم زمانی که شما احساس می کنید در حالت استراحت قرار دارد، مواردی هستند که در حال تغذیه از انرژی آن هستند. ما در این بخش از مقالات خودرو 7 مورد از مهمترین عوامل تخلیه باتری خودرو را برای شما  بررسی می کنیم. همزمان با روشن شدن موتور دینام باتری ماشین را شارژ می کند.


احساس بدی به شما دست می دهد، وقتی سوئیچ را می چرخانید، اما ماشین استارت نمی خورد. مخصوصا زمانی که در یک منطقه برون شهری هستید و دسترسی به دیگر وسایل نقلیه یا تعمیرگاه ندارید. مهمترین عامل روشن نشدن خودرو خالی شدن باتری می باشد که عوامل زیادی می تواند باعث آن شود. ما در پایین به 7 چیزی که می تواند باتری ماشین شما را خالی کند اشاره کرده ایم.

1. روشن بودن چراغ ها زمانی که موتور کار نمی کند

از شایع ترین عواملی که باعث تخلیه باتری خودرو می شود، می توان به روشن بودن چراغ ماشین هنگام شب اشاره کرد. در بسیاری از مواقع برای همه ما پیش می آید، بدون اینکه چراغ های ماشین را خاموش کنیم، آن را ترک می کنیم. مخصوصا زمانی که محوطه پارک نورانی باشد و هنگام خارج شدن از ماشین نور چراغ ها را احساس نکنیم. با این وجود چراغ ها تا زمانی که باتری تخلیه نشود روش هستند.

در خودروهای مدرن امروزی آپشن های زیادی به کار گرفته می شود و یکی از این آپشن های مهم خاموش شدن اتوماتیک چراغ ها پس از توقف خودرو است. این سیستم چند دقیقه بعد از خاموش شدن خودرو به طور اتوماتیک چراغ ها را خاموش می کند تا از هدر رفتن انرژی باتری جلوگیری کند. از آنجایی که خودروهای زیادی از این آپشن مهم بهرمند نیستند، روشن ماندن چراغ ها هنوز مهمترین عامل برای تخلیه باتری ماشین به حساب می آید.

2. برق دزدی یا کشش انگلی

برق دزدی دیگر عامل مهمی است که می تواند باتری ماشین شما را خالی کند. طبیعی است که باتری پس از خاموش شدن موتور در حالت استراحت بماند و انرژی خود را برای استارت زدن ماشین و موارد اضطراری دیگر ذخیره کند.

همزمان با خاموش شدن موتور سیستم های کامپیوتری اکثر خودروها وارد حالت خواب می شود و میزان برق دزدی را به کمتر از 0.05 آمپر کاهش می دهند. اما هنگامی  که موتور خاموش باشد باتری انرژی مورد نیاز سیستم هشدار، استریو (ضبط – رادیو)، ساعت، چراغ های داخلی، بلوتوث، وای فای و بسیاری موارد دیگر را تامین می کند. البته مواردی همچون ساعت و رادیو نمی توانند تاثیر زیادی روی باتری شما داشته باشند. چراغ های داخلی و چراغ های در و صندوق عقب می توانند عامل تاثیرگذاری برای تخلیه باتری اتومبیل باشند.

باتری خودرو به وسیله دینام شارژ می شود. بنابراین تا زمانی که موتور روشن باشد دینام در حال شارژ کردن باتری است و شما می توانید از تمامی چراغ ها و امکانات برقی خودرو با خیال راحت استفاده کنید. اما هنگامی که موتور خاموش باشد، دینام توانایی شارژ کردن باتری را ندارد. در این صورت استفاده از وسایل الکتریکی به منظور تخلیه باتری می باشد.

چگونه از برق دزدی خودرو  جلوگیری کنیم؟

با خاموش کردن همه چراغ ها، اطمینان از بسته شدن کامل صندوق عقب و درهای خودرو قبل از خروج از خودرو به طور یقین از برق دزدی یا کشش انگلی جلوگیری کرده اید.

3. اتصالات باتری شما شل یا دچار خوردگی شده

یکی از دیگر عواملی که باعث تخلیه باتری خودرو می شود، شل شدن بست ها و ایجاد خوردگی در آنها یا حتی سولفاته شدن سر باتری است. اگر پایانه های مثبت و منفی باتری شل شوند، احتمال ایجاد اتصال و انتقال برق به خودرو میسر نیست. در این شرایط باتری قادر به انتقال صحیح نیروی خود نیست و در حین حرکت مشکلاتی برای قطعات الکترونیکی به همراه خواهد داشت.

برای جلوگیری از خوردگی پایانه های باتری و شل شدن آنها توصیه می شود به طور مرتب آنها را تمیز کنید. از عوامل اصلی در شل شدن یا سولفاته شدن اتصالات باتری می توان به رانندگی مکرر در مسافت های کم و شارژ ناقص باتری اشاره کرد.

4. آب و هوای بسیار سرد و گرم

اگر به باتری تلفن همراه خود هم دقت کرده باشید در فصل زمستان و هنگامی که درجه هوا به شدت پایین است، شارژ آن به سرعت کاهش می یابد. هوای یخبندان زمستان و گرمای شدید تابستان تاثیر زیادی بر تخلیه باتری خودرو دارد. اگر در یک منطقه سردسیری یا منطقه بسیار گرم زندگی می کنید یا قصد سفر به جایی با چنین آب و هوایی را دارید، توصیه می شود همراه خود کابل های رابط باتری داشته باشید تا از باتری های دیگران برای روشن کردن خودروی خود استفاده کنید.

البته سازندگان امروزه این موضوع را مهد نظر قرار داده اند و باتری های امروزه مقاومت بیشتری در برابر دمای شدید فصلی دارند. اما باتری های قدیمی تر سرما یا گرما تاثیر بیشتری بر عملکرد آنها دارد. سرما یا گرمای شدید می تواند عملکرد باتری را ضعیف کند یا به طور کامل آن را از بین ببرد.

5. عدم شارژ باتری در حین رانندگی

هنگامی که موتور را روشن می کنید، ماشین شما به باتری متکی است. اما زمانی که وسیله نقلیه شما کار می کند باتری به دینام متکی است. برق تولید شده توسط دینام در باتری ذخیره می شود و از آنجا به تمامی بخش های الکترونیکی خودرو فرستاده می شود. اگر در عملکرد دینام اختلال ایجاد شود، نمی تواند باتری شما را به درستی شارژ کند. در این صورت برای روشن کردن خودرو به مشکل بر میخورید.

اگر باتری شما جدید است و خودرو پس از یک مسافت زیاد روشن نمی شود، به احتمال زیاد مشکل در دینام آن است. در این صورت باید برای بررسی دینام خودروی خود به تعمیرگاه مراجعه کنید.

6. رانندگی مکرر در مسافت های کم

یکی از دیگر عوامل مهمی که باعث خالی شدن باتری خودرو می شود، رانندگی مکرر در مسافت های کم است. اگر شما درایوهای کوتاه داشته باشید دینام موقعیت لازم برای شارژ کامل باتری را به دست نمی آورد. جالب است بدانید که کار کردن موتور مقدار زیادی انرژی از باتری شما می گیرد. هنگامی که موتور در حال کار است دینام باتری را شارژ می کند. با این وجود اگر مرتبا در مسافت های کوتاه رانندگی می کنید، ممکن است دینام زمان کافی برای شارژ دوباره باتری را نداشته باشد. اگر باتری قدیمی تری دارید اینکه در درایوهای کوتاه دینام قادر به شارژ باتری نباشد احتمال بیشتری دارد. ما به شما توصیه می کنیم برای افزایش طول عمر باتری خود این مورد را جدی بگیرید.

7. باتری شما قدیمی است

باتری ماشین همانند دیگر وسایل کره خاکی برای همیشه ماندگار نیست و روزی عمر آن به پایان می رسد. یکی از 7 چیزی که می تواند باتری ماشین شما را خالی کند، پایان عمر آن است. با توجه به محل زندگی و نحوه رانندگی باتری می تواند تا 5 سال دوام بیاورد. آب و هوای بسیار سرد یا گرم و سفرهای کوتاه و مکرر طول عمر باتری ماشین را به دو تا سه سال کاهش می دهد. البته طول عمر باتری ها با کیفیت ساخت آنها رابطه مستقیم دارد و ناگفته نماند که باتری های بی کیفیت نمی توانند عمر زیادی داشته باشند.

امیدوارم که این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد. شما این مطلب را از آیدی یدک مرکز پخش و فروش لوازم یدکی ماشین های وارداتی در ایران مطالعه کرده اید. برای خرید تمامی لوازم یدکی خودرو خود می توانید به صورت آنلاین قطعات اصلی و متناسب با مدل خودرو خود را از همین جا تهیه کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *