خدمات تعمیر و نگهداری خودرو که باید بیشتر روی آنها تمرکز کنیم

مهمترین خدمات تعمیر و نگهداری خودرو کدامند؟ انواع سرویس خودرو

این یک واقعیت ساده است که هر سیستم دارای قطعات متحرک به مرور زمان فرسوده می شود. اما خدمات تعمیر و نگهداری به موقع می تواند طول عمر آن را افزایش دهد و از فرسوده شدن آنها جلوگیری کند. تعمیر به موقع خودرو می تواند از بسیاری مشکلات و خسارت ها جلوگیری کند و طول عمر ماشین را افزایش دهد. خدمات تعمیر و نگهداری خودرو به نوع و زمان وابسته هستند. اگر در زمان مناسب مشکلات خودروی خود را برطرف نکنید، ممکن است خسارت های جانی و مالی زیادی را به همراه داشته باشد. بنابراین اگر خودروی شما به مراقبت های پیشگیرانه نیاز دارد چه نوع خدماتی را در چه زمانی باید دریافت کنید.

به خواندن ادامه دهید تا بیشتر از خدمات و سرویس های مورد نیاز برای خودروی خود بدانید…

انواع خدمات مراقبت از خودرو چیست؟

برخی از تعمیرگاه های خودرو با توجه به نوع ماشین شما، میزان مسافتی که طی کرده، زمان آخرین سرویس خودرو خدماتی به شما ارائه می دهند. این خدمات معمولا شامل بررسی اجزای حیاتی خودرو برای اطمینان از عملکرد ایمنی و عملکرد بهینه خودرو است. بعضی از خدمات دوره ای توسط سازندگان خودرو تنظیم می شوند که نشان می دهد خودرو در چه زمانی به چه خدماتی نیاز دارد. برای مراقبت صحیح از خودرو باید بخش هایی نظیر سیستم تعلیق، جلوبندی، موتور، قطعات برقی و موارد دیگر مورد بررسی و در صورت نیاز سرویس شوند.

خدمات خودرو به سه دسته موقت، کامل و اصلی تقسیم می شوند که همه تعمیرگاه های خودرو این خدمات را به صورت کامل ارائه نمی دهند. درک تفاوت بین سه بازه زمانی فوق به شما کمک می کند تا بر اساس یک برنامه ریزی صحیح و در زمان مناسب از خودروی خود نگهداری کنید.

سرویس موقت خودرو

یک سرویس موقت معمولا تعمیر و نگهداری از خودرو در مقیاس کوچکتر می باشد که بین خدمات کامل معمولا هر 6 ماه یا 9 هزار کیلومتر باید انجام شود. هنگامی که برای سرویس موقت به یک تعمیرگاه مراجعه می کنید، موارد گوناگونی را در لیست سرویس موقت آنها مشاهده می کنید. اما مهمترین مواردی که در سرویس موقت خودرو پوشش داده می شوند عبارتند از:

  • تعویض روغن، تعویض فیلتر و بررسی سایر مایعات خودرو
  • بررسی لنت های ترمز
  • بررسی تیغه های برف پاک کن
  • بررسی فشار باد لاستیک ها و غیره

سرویس کامل خودرو

اما بعد از سرویس موقت نوبت به سرویس کامل خودرو می رسد که در بازه زمانی 12 ماه یا پس از 20 هزار کیلومتر باید انجام شود. سرویس کامل شامل تمامی بازرسی های سرویس موقت و چندین مورد مهم دیگر که عبارتند از:

  • تعویض فیلتر هوای موتور
  • فیلتر هوای کابین
  • سیستم خنک کننده و شیلنگ ها
  • کمربند
  • لنت های ترمز
  • و ….

یک سرویس کامل می تواند بیش از 50 بررسی جداگانه روی وسیله نقلیه شما باشد تا مطمئن شوید که ایمن و کارآمد کار می کند. شرایط مسیر رانندگی می تواند مواردی زیادی به این لیست اضافه کند. تعمیرگاه با توجه به دستورالعمل های ارائه شده توسط شرکت سازنده خودرو می تواند موارد بسیار دیگری را بررسی کند. البته هر بررسی اضافی که انجام شود هزینه های اضافی هم به همراه دارد.

سرویس اصلی خودرو

از دیگر بخش های خدمات خودرو می توان به خدمات  اصلی خودرو اشاره کرد. خدمات اصلی یا عمده شامل مواردی می شود که به اندازه سایر قطعات نیاز به سرویس ندارند. خدمات عمده خودرو ممکن است شامل تمام بررسی های خدمات موقت و کامل خودرو به همراه موارد مهم دیگری باشد که در پایین به آنها اشاره می کنیم.

  • تعویض روغن ترمز
  • تعویض شمع
  • تعویض تسمه تایم
  • تست باتری
  • تعویض لاستیک

انواع خدمات تعمیر و نگهداری خودرو

در پایین به برخی از خدمات تعمیر و نگهداری مهمی که باید به صورت دوره ای برای خودروی خود انجام دهید اشاره می کنیم. اینها مواردی هستند که عدم توجه به آنها می تواند خسارت های زیادی برای خودروی شما به همراه داشته باشد. و مطمئنا هر راننده ای برای نگهداری صحیح از خودروی خود این موارد را به خوبی رعایت می کند. طبق دستورالعمل های شرکت سازنده می توانید سرویس های دوره ای را در زمان معین یا پس از طی کردن مسافت معین شده انجام دهید. برخی از این سرویس های دوره ای عبارتند از موارد زیر:

تعویض روغن موتور و فیلتر روغن

روغن موتور نقش بسیار مهمی در تولید نیروی محرکه موتور برعهده دارد. پیستون ها اصطکاک بسیار زیادی با جداره داخلی سیلندر دارند و عدم وجود مایع روان کننده به معنی بالا رفتن درجه حرارت و در نتیجه آن آسیب دیدگی سایر قطعات می شود. روغن موتور علاوه بر اینکه باعث می شود تا قطعات متحرک داخل موتور به راحتی در مجاورت هم حرکت کنند، درجه حرارت موتور را کاهش می دهد. بنابراین روغن موتور و فیلتر روغن که وظیفه تصفیه روغن را برعهده دارد نقش بسیار مهمی در پایداری و بهبود عملکرد موتور ایفا می کنند. روغن موتور باید در بازه زمانی بین 5 هزار کیلومتر تا 20 هزار کیلومتر تعویض شود. کیفیت روغن، کیفیت سوخت، شرایط آب و هوایی و نحوه رانندگی در زمان تعویض روغن بسیار تاثیر گذار است. یک تعمیرکار خبره می تواند زمان تعویض روغن موتور خودرو را تشخیص دهد.

جابجایی لاستیک خودرو

یکی از دیگر خدمات دوره ای که بهتر است آن را در نظر داشته باشید، جابجایی لاستیک های ماشین است. اگر خودروی شما تنها محور جلو باشد این مسئله می تواند در فرسودگی یکنواخت لاستیک ها نقش بسیار مهمی داشته باشد. لاستیک های محور جلو اصطکاک بیشتری با سطح جاده دارند، بنابراین حرارت بیشتری به آنها دست می دهد و درصد فرسودگی آنها افزایش می یابد. برای جابجایی لاستیک ها به جهت آج آنها توجه کنید و اینگونه نباشد که لاستیک های محور متحرک را با هم تعویض کنید. همانطور که در کتاب آیین نامه ذکر شده زمان مناسب برای جابجا کردن لاستیک ها 15 هزار کیلومتر می باشد. برای جابجایی لاستیک های ماشین خود به آپاراتی مراجعه کنید تا به صورت صحیح این کار را برای شما انجام دهند.

تعویض تیغه برف پاک کن

برف پاک کن به عنوان یک بخش مهم خودرو در روزهایی که آب و هوای بارانی دارد یا برف می بارد به راحتی قطرات باران یا برف را از سطح شیشه جلو ماشین پاک می کند تا سطح دید راننده بهبود یابد. تیغه های برف پاک کن هر چند در فصل تابستان و مکان های گرمسیری کاربرد زیادی ندارند اما یک روز بارانی دلتنگ آنها می شوید. تعویض به موقع تیغه های برف پاک کن به شما این اطمینان را می دهد که تیغه ها سطح تماس کافی با شیشه جلو را دارند و به خوبی آن را پاک می کنند. این مورد دیگر نیازی به کارشناسی ندارد. هر موقع تشخیص داده اید که تیغه ها به خوبی سطح شیشه را پاک نمی کنند زمان تعویض آنها فرا رسید.

تعویض فیلتر هوای موتور و کابین

فیلتر هوای موتور و کابین اتومبیل هر دو وظیفه بسیار مهی برعهده دارند و اطمینان می دهند که هوای کاملا تمیز و تصفیه شده به موتور و کابین خودرو می آید. مهمترین عاملی که باعث پایان عمر فیلتر هوا و کابین خودرو می شود گرد و غبار ناشی از هوای آلوده یا مسیرهای خاکی است. فیلتر هوای موتور از ورود مواد زائد به محفظه موتور جلوگیری می کند و فیلتر هوای کابین هم از ورود گرد و غبار، مه، دود به کابین خودرو جلوگیری می کند. فیلترها در حالت عادی باید هر سال یا هر 20 هزار کیلومتر یک بار تعویض شوند. اما در شرایط غیر عادی و هنگامی که فیلترها خیلی کثیف هستند توصیه می شود آنها را تعویض کنید.

تعویض روغن ترمز

از بخش های حیاتی خودرو سیستم ترمز آن است. هر راننده ای با اطمینان از عملکرد ترمز خودروی خود سوار بر آن می شود و شروع به حرکت می کند. امروزه تمامی خودروها از ترمزهای هیدرولیکی بهره می برند که روغن ترمز یا سیال هیدرولیکی مهمترین نقش را در توقف خودرو ایفا می کند. هر چند استاندارد تعویض روغن ترمز یک تا دو سال می باشد. اما اگر بازرسی ها از آن نشان می دهد که سطح روغن ترمز کاهش یافته و یا نیاز به تعویض دارد، آن را نادیده نگیرید.

تعویض شمع ها

شمع ها با احتراق مخلوط هوا و سوخت نقش بسیار مهمی در عملکرد خودروی شما دارند و باعث احتراق در موتور خودرو و تولید نیروی محرکه برای به حرکت درآورد خودرو می شوند. شمع های سالم معمولا نوک سفید و فاقد هر گونه چربی و دود دارند. شمع ها به مرور زمان به دلیل دماهای شدید، استفاده مکرر و آلاینده های بیرونی فرسوده می شوند. اما اینکه دقیقا چه زمانی فرسوده می شوند به سلامت موتور شما بستگی دارد. ما توصیه می کنیم شمع های خود را مطابق با برنامه تعمیر و نگهداری پیشنهادی سازنده خود سرویس کنید. از مهمترین علائم خرابی شمع موتور خودرو می توان به عواملی همچون روشن نشدن موتور، بد استارت خوردن خودرو، شتاب کم و غیره اشاره کرد. برای بهبود عملکرد موتور توصیه می شود شمع های موتور خودرو را به موقع تعویض کنید.

امیدوارم که این مطلب برای شما مفید بوده و اطلاعات لازم برای سرویس های دوره ای، تعمیر و نگهدرای از خودروی خود را به دست آورده باشید. آیدی یدک به عنوان مرکز پخش و فروش لوازم یدکی ماشین های وارداتی تمامی لوازم یدکی خودرو مورد نظر شما را با بهترین قیمت و به صورت آنلاین و تلفنی به شما عرضه می کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *