اصول تعمیر و نگهداری از چراغ های خودرو

مهمترین نکات برای تعمیر و نگهداری از چراغ های جلو خودرو

چراغ ها عامل روشنایی محیط در هنگام شب یا تاریکی می باشند. همزمان با کشف نور و چراغ ها بشر توانست در هنگام شب هم فعالیت های روزمره خود را فرا بگیرد. چراغ ها نقش بسیار مهمی در خودرو ایفا می کنند و باعث می شوند تا در هنگام شب رانندگان دید مناسب برای رانندگی را داشته باشند. عدم وجود چراغ ها قابلیت رانندگی در شب را از رانندگان سلب می کند. اما برای حفظ کیفیت نور چراغ ها باید همواره از آنها به طور صحیح نگهداری کنید، تا کیفیت نور آنها همانند روزهای اول باقی بماند. ما در این بخش از مقالات آیدی یدک قصد داریم تا اصول نگهداری از چراغ خودرو را به شما ارائه دهیم.

رانندگی در تاریکی یا در هوای غبار آلود ممکن است دشوار باشد. بهبود کیفیت نور چراغ های جلو می تواند به کاهش استرس ناشی از رانندگی در این شرایط کمک کند. کاهش نور چراغ های جلو رانندگان را مجبور می کند تا از چراغ های مه شکن استفاده کنند. اما استفاده غیر ضروری از چراغ های مه شکن خلاف قوانین راهنمایی و رانندگی است. برای حفظ عملکرد چراغ ها می توانید چند بررسی آسان انجام دهید و امنیت وسیله نقلیه خود و دیگران را در هنگام رانندگی شب بهبود دهید.

قوانین مربوط به چراغ جلو

قانون بزرگراه، شب را اینگونه تعریف می کند: «نیم ساعت پس از غروب خورشید و نیم ساعت قبل از طلوع خورشید». در این بازه زمانی باید چراغ ها روشن شوند. “کاهش دید” زمانی است که نمی توانید بیش از 100 متر جلوتر از خود را ببینید. استفاده از چراغ های جلو الزامات قانونی سختی وجود دارد که عدم توجه به آنها جرائمی برای شما به دنبال دارد. قوانین راهنمایی و رانندگی می گوید که از چراغ ها به گونه ای استفاده کنید که باعث آزار و ناراحتی دیگر رانندگان نشود. حتی در ترافیک های ثابت که نیاز به توقف کامل است برای خاموش کردن چراغ ترمز توصیه می شود که از ترمز دستی استفاده کنید و پای خود را از روی پدال ترمز بردارید تا چراغ ترمز غیرفعال شود. اما به طور خلاصه قوانین استفاده از چراغ ها به شرح زیر می باشد:

عدم استفاده به موقع از چراغ ها برای شما جرائمی به همراه دارد
چراغ های جانبی و چراغ های پلاک باید بین غروب تا طلوع خورشید روشن باشند، به جز اینکه جاده ها روشنایی مناسب داشته باشند
از هیچ چراغی به گونه ای که باعث آزار و اذیت دیگر رانندگان شود استفاده نکنید
هنگام کاهش دید به عنوان مثال زمانی که نمی توانید بیشتر از 100 متر را ببینید، از چراغ های جلو استفاده کنید
برای بهبود دید خود می توانید از چراغ های مه شکن عقب و جلو استفاده کنید
در ترافیک ها از ترمز دستی استفاده کنید تا چراغ ترمز غیرفعال شود

چگونه بررسی کنیم که چراغ ها کار می کنند یا خیر

چراغ ها در هر شرایط آب و هوایی پیشرو هستند و کمک می کنند تا شما دید کافی برای رانندگی داشته باشید، بنابراین لازم است که به درستی کار کنند. عدم عملکرد صحیح چراغ ها خطرات بسیاری برای شما و دیگران به همراه دارد. اما چگونه متوجه خرابی چراغ های جلو شویم. اغلب برای اولین بار که چراغ ها عملکرد صحیح ندارند یک چراغ هشدار بر روی داشبورد نمایان می شود. گاهی وقت ها در جاده افرادی این مورد را با نور بالا / پایین کردن به شما هشدار می دهند. رایج ترین روش برای بررسی چراغ های جلو این است که همزمان که چراغ ها را خاموش/روشن یا نور بالا/پایین می کنید کس دیگری در جلوی ماشین مشکلات را بررسی کند. اگر تنها هستید سعی کنید نزدیک پنجره یا یک سطح بازتابنده پارک کنید و عملکرد چراغ های جلو خود را بررسی کنید. توصیه می کنیم مقاله ما در مورد مهمترین دلایل سوختن چراغ های جلو خودرو را مطالعه کنید تا شاید بتوانید طول عمر چراغ های جلوی ماشین خود را افزایش دهید.

نحوه تمیز کردن چراغ های جلو ماشین

روکش چراغ های جلو ممکن است به مرور زمان به خاطر اکسیده شدن کدر یا زرد شوند که باعث شکسته  شدن نور لامپ و کاهش دید راننده می شود. در واقع لایه محافظ UV شروع به تخریب می کند. اگر احساس کردید که دید شما کاهش یافته و چراغ ها نیاز به شستشو دارند با صابون و آب گرم آنها را شستشو و آبکشی کنید. پس از اینکه آنها را آبکشی کرده اید انگشتان خود را بر روی سطح روکش چراغ ها بکشید. اگر ریزدانه ها را زیر انگشتان خود احساس کرده اید باید به صورت زیر اقدام کنید.

مراجعه به بخش ترمیم چراغ جلو خودرو

مطمئنا ارزش این را دارد که به یک متخصص بازسازی چراغ جلو مراجعه کنید. روکش چراغ ها به خاطر اینکه در معرض باران های اسیدی و اشیاء تیز برنده قرار دارند خراش هایی در سطح آنها به وجود می آید که باعث شکست نور و در نتیجه کاهش میزان روشنایی می شوند. بخش سرویس ترمیم چراغ های خودرو اکسیداسیون را از بین می برد، آنها را جلا می دهد و یک لایه محافظ UV اعمال می کند تا چراغ های خودرو همانند روزهای اول کار کنند.

خرید کیت ترمیم چراغ جلو

کیت ترمیم چراغ جلو یک روش بسیار به صرفه است که رنگ زرد و ماتی چراغ های جلو را از بین می برد و شفافیت آنها را به روز اول باز می گرداند. در این کیت ها معمولا پولیش های چراغ جلو، دیسک های سمباده، دستمال پولیش، دستمال آغشته به سیلانیت و محافظ چراغ، اسفنج و غیره می باشد که باعث می شوند تا شما بتوانید به راحتی چراغ های جلو خود را به آسانی جلا دهید. دستورالعمل های لازم برای استفاده از کیت ترمیم چراغ جلو را از فروشندگان بخواهید.

تمیز کردن چراغ های جلو با خمیر دندان

یک روش بسیار آسان برای تمیز کردن چراغ های جلو خودرو استفاده از خمیر دندان می باشد. یک خمیر دندان معمولی به همراه اندکی جوش شیرین تهیه کنید. ابتدا چراغ های خودرو را با آب گرم و صابون شست شو دهید. در مرحله دوم لبه های چراغ را چسب بزنید تا از ساییده شدن بدنه خودرو جلوگیری کنید. در مرحله سوم با انگشت خود خمیر را بر روی تمام سطح بدنه چراغ خودرو بمالید. با یک مسواک به صورت دایره ای حدود 5 تا 10 دقیقه در دایره های کوچک بمالید تا ریزدانه ها از بین بروند.

استفاده از جوش شیرین و سرکه

یکی از دیگر روش های خانگی برای شفاف کردن طلق چراغ های خودرو و از بین بردن زردی آنها استفاده از ترکیب جوش شیرین و سرکه می باشد. می‌توانید این دو پاک‌کننده را با استفاده از یک پارچه میکروفیبر یا مسواک ترکیب کنید و ببینید آیا بعد از شستشو بهبودی حاصل می‌شود یا خیر. ممکن است لازم باشد این روند را تکرار کنید. سپس می توانید پس از خشک شدن پلاستیک، یک لایه ترکیب اپیلاسیون اضافه کنید تا چراغ جلو را براق کنید. 

نکات مهم برای نگهداری از چراغ جلو خودرو

چراغ های جلو باید بخشی از سرویس های نگهداری منظم شما باشد. در اینجا مواردی وجود دارد که باید آنها را بررسی کنید.

از تمیز بودن طلق چراغ های جلو اطمینان حاصل کنید
چراغ ها و نشانگرهای ترمز را بررسی کنید. زمانی که در حال بررسی هستید، از کسی بخواهید که به اطراف خودرو نگاه کند.
حواستان باشد، ممکن است متوجه چراغ های جلو نشوید
اگر لامپ نشانگر شما سریعتر از آنچه باید چشمک می زند، می تواند به این معنی باشد که درست کار نمی کند.
اگر در حال تعویض لامپ هستید، ممکن است ارزش آن را داشته باشد که این کار را به صورت جفت انجام دهید.
اگر شک دارید، برای مشاوره به تعمیرگاه محلی خود مراجعه کنید.

چگونه از ابری شدن چراغ های جلو جلوگیری کنیم؟

پلاستیک روی چراغ های جلو بادوام است. اما لایه محافظ بالای آن به مرور زمان از نور خورشید، رطوبت و آلاینده های جاده و محیطی تخریب می شود. بهتر است چراغ های جلوی خود را به طور منظم تمیز و نگهداری کنید. اما اگر آنها به قدری تنزل پیدا می کنند که روی دید شما تأثیر می گذارد، می توانید آنها را تعویض کنید. همچنین می توانید یک فیلم وینیل بخرید تا از چراغ جلو محافظت کنید. اطمینان حاصل کنید که یکی را انتخاب کرده اید که شفاف و محافظت شده در برابر اشعه ماوراء بنفش باشد و دستورالعمل های سازنده را به دقت دنبال کنید. اگر ماشین شما بیشتر از اینکه در حال حرکت باشد پارک می شود، سعی کنید آن را در یک منطقه سرپوشیده پارک کنید که خنک و خشک باشد. در آخر هم اگر می توانید یک پوشش محافظ یا سایبان برای آن تهیه کنید. تا علاوه بر چراغ ها از فرسوده شدن سایر قطعات جلوگیری کنید.

انواع چراغ جلو خودرو

چراغ های زنون HID

اگر در حال رانندگی متوجه یک ته رنگ آبی در چراغ های جلوی وسایل نقلیه مقابل شده اید، به احتمال زیاد آنها لامپ های زنون HID هستند. لامپ های HID هیچ رشته ای ندارند. در عوض آنها با گاز زنون پر شده اند و دارای دو الکترود هستند. هنگامی که لامپ روشن است، جریان الکتریکی بین دو الکترود عبور می کند و گاز زنون روشن می شود. مزیت لامپ زنون HID افزایش روشنایی است. آنها همچنین انرژی بسیار کمتری را برای تولید این نور مصرف می کنند که آنها را به گزینه ای کارآمد برای رانندگان تبدیل می کند. مزایا و معایب چراغ های زنون HID:

مزایا و معایب چراغ های زنون اچ آی دی:

روشنایی بیشتر و سفید تر
طول عمر بیشتر
بهره وری انرژی باتری

تابیش خیره کننده و آزار دیگر رانندگان
قیمت بالا

چراغ های جلو LED

چراغ های جلو LED از دیود های ساطع کننده نور برای ایجاد روشنایی استفاده می کنند. این دیودها نیمه رسانا هستند و بر اثر عبور جریان برق نور ساطع می شود. در بسیاری از مواقع مشاهده می کنید که چراغ های LED در روز روشن هستند. به خاطر مصرف کمتری که دارند استفاده از آنها در هنگام روز هم نگرانی برای راننده ایجاد نمی کند. باز هم، مزیت این لامپ ها این است که روشن هستند و انرژی بسیار کمتری نسبت به لامپ های هالوژن مصرف می کنند. همچنین ممکن است از تعویض دوره ای لامپ اجتناب کنید، زیرا LED ها بیش از 20 سال عمر می کنند.

روشنایی این لامپ ها بیشتر از لامپ های هالوژن است. آنها همچنین کمی برتر از لامپ های زنون-HID هستند، زیرا کمتر رانندگان مقابل را آزار می دهند. اگر به چراغ های ال ای دی علاقمند هستید سعی کنید از یک فروشنده معتبر نمونه های با کیفیت را خریداری کنید. نمونه های ارزان قیمت نور خیره کننده ای دارند که باعث آزار رانندگان می شود. هنگام نصب آنها هم دقت کنید که به طور صحیح تراز شده اند.

مزایا و معایب چراغ های جلو LED:

به شما اجازه می دهد تا محدوده وسیعتری را ببینید
عمر طولانی دارند

قیمت بالا نسبت به چراغ های هالوژنی
هزینه تعویض بیشتری دارند

چراغ های هالوژن

چراغ های هالوژن از یک رشته نازک تنگستن و حباب حاوی گازهای هالوژن تشکیل می شود. البته همراه هالوژن ها گازهای برم و یدید هم به کار می رود که از نازک شدن رشته تنگستن و ایجاد سیاهی بیش از حد در آن جلوگیری می شود. هر بار که چراغ های هالوژن را روشن می کنید گازهای هالوژن رشته تنگستن را داغ می کنند که در نتیجه آن نور مناسب برای افزایش دید راننده تولید می شود.

مزایا و معایب چراغ های جلو هالوژن:

ارزان و آسان برای تعویض
طول عمر بالا

نور مایل به رنگ زرد
محدوده کمتری را روشن می کند

چراغ های جلو لیزری

همچنان که علم و صنعت ماشین سازی پیشرفت می کند، در ساخت چراغ های خودرو هم تجدید نظر می شود و شاهد چراغ هایی با عملکرد بهتر برای بهبود دید رانندگان در هنگام شب و تاریکی هستیم. چراغ های جلو لیزری که توسط بی ام و برای اولین بار تولید شده اند کیفیت نور بی نظیری دارند. این چراغ ها آنقدر که به نظر می رسد شوم نیستند، آنها بیشترین نور را در بین چراغ های جلو ماشین ارائه می دهند. این چراغ ها می توانند تا فاصله 500 متر جاده را روشن کنند. همانطور که در تصویر پایین هم مشاهده می کنید چراغ های لیزری محدوده بیشتری را روشن می کنند.

مزایا و معایب چراغ های جلو لیزری:

محدوده انتقال بی نظیر است
دید بیشتر بدون خیره کردن رانندگان

قیمت بالایی دارند

تنظیم نور چراغ ها

عدم تنظیم نور چراغ های جلو بسیار آزار دهنده می باشد، هم برای شما که راننده ماشین هستید و هم برای دیگر رانندگانی که از مقابل به شما نزدیک می شوند. به عنوان مثال در بریتانیا چراغ های جلو به سمت بیرون جاده خیره می شوند تا باعث آزار و اذیت دیگر رانندگان نشوند. شما نمی توانید به راحتی متوجه این شوید که چراغ های شما برای رانندگان مقابل مشکل ایجاد می کند تا زمانی که آنها با نور بالا/پایین به شما هشدار دهند. عوامل بسیاری وجود دارد که باعث به هم خودرن تنظیمات چراغ های جلو اتومبیل می شوند. تصادف از جلو، افزایش وزن در نیمه عقبی خودر و فرسوده شد فنرها باعث می شود تا زاویه تابش چراغ ها به هم بریزد. برای تراز کردن نور چراغ جلو ماشین خود به تعمیرگاهای معتبر و محلی خود مراجعه کنید.

شما این مطلب را از آیدی یدک مرکز خرید تمامی لوازم یدکی خودرو مطالعه کرده اید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *