مهمترین دلایل سوختن مدام چراغ های جلو خودرو

مهمترین دلایل سوختن چراغ های جلو خودرو

از دلایل سوختن مدام چراغ های جلو خودرو کدامند؟

بیشتر مشتریان ما هنگام خرید چراغ خودرو این سوال را از ما می پرسند، چرا چراغ های جلو خودرو ما مدام می سوزند؟ این یک چالش بزرگی است که بیشتر رانندگان با آن روبرو می شوند. فرقی نمی کند که هنگام روز سفر خود را شروع می کنید یا شب، بالاخره در بسیاری از سفرها شب شما را می گیرد و مجبور هستید که از چراغ های جلو خود برای بهبود دید خود استفاده کنید. اما حس خوبی نیست وقتی متوجه می شوید که چراغ های جلو خود سوخته اند، چرا که دید شما را در تاریکی شب و آب و هوای نامساعد مختل می کند. ما در این مقاله می خواهیم مهمترین دلایل سوختن چراغ جلو ماشین را بررسی کنیم.

مهمترین دلایل سوختن مدام چراغ های جلو خودرو -1

تعویض مدام لامپ های چراغ جلو ماشین شما نه تنها دردسر ساز و هزینه بر است، بلکه نشان از یک مشکل اساسی در خودروی شما دارد. اگر تا پایان بخوانید با برخی از دلایل سوختن مدام چراغ های جلو خودرو آشنا می شوید.

لرزش

همانطور که می دانید بیشتر چراغ های جلو خودرو از نوع هالوژن هستند. چراغ های هالوژن از یک رشته نازک تنگستن و حباب حاوی گازهای هالوژن ساخته می شوند که علاوه بر مصرف پایین نور بیشتری هم تولید می کنند. گازهای هالوژن همزمان با دریافت انرژی الکتریکی باعث داغ شدن رشته تنگستن می شوند که در نتیجه نور سفید رنگ ساطع می شود. از لامپ های هالوژن در سطح خانه و انواع فروشگاها هم استفاده می شود. اما امروزه در خودروها کاربردهای بیشتر دارند. اما مهمترین عامل سوختن چراغ های هالوژنی خودرو لرزش و شکستن رشته تنگستن آنها می باشد. لرزش ناشی از مسیرهای ناهموار و عبور از چاله ها و دست اندازها باعث کاهش طول عمر رشته ها می شود.

علاوه بر مسیر رانندگی دلایل دیگر لرزش ممکن است به دلیل نقص در ساختار چراغ جلو و نصب آن باشد. اگر لامپ به طور ایمن در مجموعه چراغ جلو نصب نشده باشد، حتی در شرایط رانندگی عادی می لرزد. عدم نصب صحیح لامپ، خم شدن سوکت لامپ یا محفظه چراغ جلو را به همراه دارد.

به طور مشابه، اگر محفظه چراغ جلو به طور ایمن به خودروی شما متصل نباشد، کل محفظه، از جمله لامپ و رشته، در حین رانندگی می لرزد و طول عمر رشته را کوتاه می کند. محفظه چراغ جلو حتی اگر محکم به خودروی شما متصل باشد، تحت عوامل زیادی ممکن است دچار لرزش شود. اگر در فرمان خودروی خود لرزش مشاهده کرده اید، ممکن است یکی از عوامل سوختن مدام چراغ جلو ماشین شما باشد.

سوختن چراغ های خودرو به خاطر لرزش خودرو

دست زدن به لامپ

لامپ های هدلایتی که در دماهای بالا کار می کنند، مانند لامپ های هالوژن و زنون، از یک پوشش شیشه ای کوارتز مخصوص برای مقاومت در برابر دمای عملیاتی بالا استفاده می کنند. اگر مجبورید شیشه لامپ را لمس کنید، همیشه باید دستکش بپوشید یا از دستمال پارچه ای یا کاغذی استفاده کنید. اگر شیشه را با انگشتان برهنه لمس کنید، روغن پوست شما به شیشه می‌چسبد و ممکن است هنگام روشن شدن لامپ باعث ایجاد لکه‌های داغ روی شیشه شود و در نتیجه گرمای ناهموار و احتمالاً شکستگی شیشه ایجاد می شود. با این وجود سعی کنید با احتیاط بیشتری لامپ های چراغ جلو را لمس کنید و در صورت امکان حباب چراغ های هالوژن را با دست لمس نکنید.

سوختن چراغ های جلو خودرو به خاطر دست زدن به لامپ

درجه حرارت شدید

یکی از دیگر عوامل تاثیر گذار بر طول عمر چراغ ها درجه حرارت می باشد. رشته های تنگستن در حرارت بالا به راحتی شکسته می شوند. همانطور که می دانید گازهای هالوژن انرژی الکتریکی دریافتی را به گرمای شدید تبدیل می کنند و در نتیجه باعث ساطع شدن نور می شوند. با این وجود گرمای زیادی تولید می کنند که در دراز مدت باعث شکستن رشته ها می شود. اگر مقدار زیادی در شب رانندگی می کنید یا در مکان هایی رانندگی می کنید که نیاز به چراغ های روشنایی دارد، زمان روشن بودن چراغ ها افزایش می یابد و در نتیجه آن احتمال شکستن رشته های بیشتر می شود.

درجه حرارت شدید عامل سوختن چراغ جلو خودرو

علاوه بر این اگر اغلب در منطقه‌ای رانندگی می‌کنید که دمای هوا سرد است، ممکن است طول عمر چراغ‌های جلو خودرو شما کاهش یابد. رشته‌های درون حباب در شرایط سرد شکننده‌تر می‌شوند و بیشتر مستعد شکستگی هستند، به خصوص اگر همراه با ارتعاشات ناشی از جاده‌های ناهموار و چاله‌ها باشد.

روشن کردن چراغ های جلو قبل از استارت زدن خودرو

یکی از عادت های بد رانندگی روشن کردن چراغ های جلو قبل از راه اندازی خودرو یا خاموش کردن چراغ ها پس از خاموش کردن آن است. آیا شما هم چنین عادتی را دارید؟ در صورتی که جواب شما مثبت باشد، باید زود زود منتظر سوختن چراغ های جلو خود باشید. هنگام راه‌اندازی وسیله نقلیه، چه با چرخاندن کلید یا فشار دادن دکمه استارت، بسیاری از خودروها برق را از لوازم جانبی روشن مانند چراغ های جلو، ضبط و غیره منحرف می‌کنند تا حداکثر انرژی را به کویل های سر شمع برسانند. اگر قبل از روشن کردن وسیله نقلیه خود چراغ های جلو را روشن کنید، چراغ ها خاموش می شوند و پس از روشن شدن موتور دوباره روشن می شوند. این چرخه قطع و وصل سریع چراغ ها ممکن است عمر لامپ های آنها را کاهش دهد.

روشن کردن چراغ ها قبل از راه اندازی خودرو

نشت آب به داخل چراغ خودرو

یکی از دیگر عوامل مهمی که باعث سوختن چراغ های جلو شما می شود نشت آب به محفظه چراغ می باشد. هر نشانه از تراکم داخل چراغ یا بخار گیری چراغ خودرو ممکن است نشانه نشت آب به داخل محفظه چراغ های جلو باشد. لامپ هنگامی که روشن است به درجه حرارت بالایی می رسد و تماس هر گونه مایع سرد با آن منجر به شکستن حباب آن می شود. بنابراین یکی از عوامل سوختن چراغ های جلو می تواند نشت آب به دورن چراغ ها باشد.

این مقاله تنها جهت بالا بردن اطلاعات شما در این زمینه بود، در صورت برخورد با مشکل چراغ سوزی خودرو حتما موضوع را به یک مکانیک خبره گزارش دهید. برای افزایش طول عمر چراغ های خود توصیه می کنم، مقاله ما را در رابطه با اصول تعمیر و نگهداری از چراغ های خودرو مطالعه کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *