علائم داغ شدن بیش از حد موتور کدامند

علائم داغ شدن بیش از حد موتور چیست؟

چگونه بفهمیم که موتور داغ کرده – علائم داغ شدن بیش از حد موتور کدامند؟

کارکرد صحیح خودرو به عوامل زیادی بستگی دارد که مهمترین آنها موتور خودرو به حساب می آید. از آنجایی که موتورهای احتراق داخلی به خاطر عملیات جرقه زنی و تبدیل انرژی شیمیایی به انرژی مکانیکی گرمای زیادی تولید می کنند در بسیاری از مواقع موتورها به شدت داغ می شوند که باعث آسیب به موتور و سایر قطعات آن می شود. عوامل زیادی نظیر نقص در سیستم خنک کننده خودرو و رانندگی در مسافت های طولانی می تواند عامل داغ شدن موتور خودروی شما باشد. در این بخش از مقالات آیدی یدک درباره علائم و علت داغ شدن موتور خودرو صحبت می کنیم. آیدی یدک به عنوان مرکز فروش لوازم یدکی خودرو تمامی قطعات خودروی خارجی شما را به صورت آنلاین و تلفنی عرضه می کند. ما قصد نداریم زیاد وقت شما را بگیریم و به صورت مختصر توضیحات مفیدی در این باره ارائه می دهیم. تصویر پایین نشان دهنده یک مشکل اساسی در خودروی شما است که باید متوقف کنید و عامل آن را جستجو کنید.

علائم داغ شدن بیش از حد موتور کدامند

داغ شدن بیش از حد موتور به خاطر چیست؟

زمانی که دمای موتور از دمای معمولی آن فراتر رود و موتور بیش از حد داغ شود به آن گرمای بیش از حد موتور می گویند. عوامل مختلفی وجود دارد که منجر به گرم شدن بیش از حد موتور می شود که شایع ترین آنها عبارتند از: شیلنگ های آسیب دیده، خرابی پمپ آب، معیوب بودن رادیاتور، نشتی مایع خنک کننده، پایین بودن سطح مایع خنک کننده و ترک خودرن بلوک سیلندر همگی از عوامل مهمی هستند که باعث داغ شدن موتور می شوند. علائمی وجود دارد که به شما نشان می دهد موتور خودرو داغ شده و این هشداری است برای شما تا به این مشکل رسیدگی کنید.

علائم داغ شدن بیش از حد موتور

هر مشکلی که در خودروی شما ایجاد شود، علائمی از خود نشان می دهد تا هشداری باشد برای صاحب ماشین که نسبت به رفع آن اقدام کند و ماشین خود را تعمیر کند. یکی از مهمترین جنبه های مراقبت از موتور خودرو نظارت بر دمای موتور و جلوگیری از داغ شدن بیش از حد موتور است. اگر به موقع اقدام نکنید مشکلاتی به وجود می آید که دردسر ساز می شود. چند مورد از علائم داغ شدن بیش از حد موتور را در زیر برای شما آورده ایم.

1. قرمز شدن دماسنج (آمپر چسبیدن ماشین)

تمامی خودروهای امروزی دارای دماسنج هستند. این گیج نشان دهنده دمای موتور روی داشبورد قرار دارد و بهترین روش برای بررسی دمای موتور به حساب می آید. با وجود این دماسنج راننده خودرو هر لحظه از دمای موتور خود آگاه می شود. چراغ هشدار دهنده دمای موتور یا آمپر آب کاهش یا افزایش دمای موتور را به راننده هشدار می دهد. هنگامی که سوزن گیج دما در وسط قرار می گیرد، نشان دهنده این است که  موتور در دمای معمولی خود قرار دارد و همه چیزی به خوبی پیش می رود. هر چه این سوزن به ناحیه قرمز رنگ نزدیک شود نشان دهنده این است که دمای موتور شما رو به افزایش است و باید عامل آن را پیدا کنید.

2. داغ شدن مایع خنک کننده

وظیفه مایع خنک کننده دفع گرمای موتور است. اما آیا می دانید مایع خنک کننده گرمای موتور را دفع می کند. مایع درون رادیاتور از طریق لوله کشی مخصوص به اتاق سیلندر خودرو وارد می شود و با جذب گرمای موتور پس از اینکه به درجه حرارت بالایی رسید دوباره به رادیاتور باز می گردد تا خنک شود. این چرخه به طور پیوسته آب را بین رادیاتور و موتور خودرو به گردش در می آورد تا از گرم شدن بیش از حد موتور جلوگیری شود. بنابراین هر چه مایع خنک کننده درون رادیاتور داغ تر باشد، نشان می دهد که موتور بیش از حد داغ شده است. مایع خنک کننده ماشین خود را بررسی کنید. در صورت گرم بودن بیش از حد مایع خنک کننده مشکل را جستجو کنید. مطمئنا سیستم خنک کننده خودرو قادر به خنک کردن موتور و کاهش درجه حرارت آن نمی باشد.

3. بالا آمدن بخار از موتور

یکی از دیگر علائم نشان دهنده داغ شدن بیش از حد موتور بیرون آمدن بخار از موتور و زیر کاپوت است. مایع خنک کننده هنگامی که به درجه حرارت بالایی می رسد اگر وارد رادیاتور نشود و گرمای آن گرفته نشود بخار زیادی تولید می کند. هنگامی که متوجه خروج بخار از زیر کاپوت خودروی خود شده اید، سریع مشکل را بررسی کنید، چرا که ممکن است مخزن مسدود شده و مایع خنک کننده به درستی در موتور گردش نکند. حتی معیوب شدن درپوش مخزن رادیاتور می تواند عامل خارج شدن بخار از زیر درب موتور باشد. هنگامی که حرارت موتور افزایش می یابد، مایع خنک کننده شروع به جوشیدن می کند و بخار تولید می کند.

4. کاهش شتاب خودرو

یکی از دیگر علائم مهم داغ شدن بیش از حد موتور خودرو، کاهش شتاب خودرو می باشد. افزایش دمای موتور باعث اختلال در کارکرد موتور می شود که در نتیجه آن شتاب خودرو پایین می آید. هر چند قدرت موتور ممکن است به دلایل زیادی کاهش یابد، اما داغ کردن موتور یکی از مهمترین دلایل آن به حساب می آید. هنگامی که موتور بیش از حد داغ شود، پیستون ها در محفظه سیلندر منبسط می شوند و  حرکات چرخشی میل لنگ را محدود می کنند. در این حالت موتور قادر به تولید نیروی کافی برای شتاب دادن به خودرو نیست. در چنین مواقعی زمان زیادی طول می کشد تا خودرو به شتاب مورد نیاز برسد.

5. صدای موتور

پنجمین موردی که نشان می دهد موتور بیش از حد داغ شده، صدای ناخوشایند از ناحیه موتور خودرو است. صدای تق تق یا کلیک که نشان می دهد دو قطعه با هم در تماس هستند. همانطور که می دانید نقش مایع روان کننده در موتور کاهش اصطکاک بین قطعات نظیر پیستون با جداره سیلندر است. اگر مایع خنک کننده به خوبی جریان پیدا نکند و گرمای موتور را جذب نکند، روغن یا مایع روان کننده داغ می شود و خاصیت روان کننده خود را از دست می دهد. با کاهش خاصیت روانکاری روغن قطعات فلزی موتور با هم برخورد می کنند که صداهای مختلفی از خود بروز می دهد.

6. صدای کوبش از موتور

سوپاپ کنترل سیستم خنک کننده دارای یک ترموستات می باشد که جریان مایع خنک کننده را به موتور کنترل می کند و عملکرد کارآمد موتور را کنترل می کند. هنگامی که این سوپاپ مسدود  شود و مایع خنک کننده محبوس شده در سیلندر موتور بیش از حد داغ شود پس از تماس با مایع خنک کننده بسیار خنک صدای بلندی در محفظه موتور شنیده می شود. این مشکل معمولا با تعویض ترموستات برطرف می شود.

7. بوی سوزش

موتور شامل بسیاری از اجزای فلزی و اندکی پلاستیکی می باشد که بر اثر گرمای زیاد می سوزند و بوی سوزش به بیرون و فضای کابین منتشر می شود که می تواند هشداری باشد برای داغ شدن بیش ار حد موتور تا از بروز مشکلات بیشتر جلوگیری کنید. حتی روغن هنگامی که خاصیت روانکاری خود را بیش از حد از دست بدهد می تواند بسوزد و بوی بدی از خود تولید کند.

اکنون که با علائم داغ شدن بیش از حد موتور آشنا شده اید، بد نیست که چند راهکار ساده برای خنک کردن موتور و دفع گرمای آن هم بدانید.

معمولا در فصل های گرما و رانندگی در مسافت های طولانی موتور خودرو داغ می شود. در چنین شرایطی اگر از کولر ماشین خود استفاده می کنید، فشار زیادی به موتور وارد می شود، چرا که مقداری از هوای خنک رادیاتور را صرف خنک کردن هوای کابین خودرو می کنید. هنگامی که متوجه داغ شدن موتور شده اید، در صورت امکان از بخاری استفاده کنید تا مقداری از گرمای موتور را دفع کنید.

مکانی برای توقف پیدا کنید. رانندگی در روزهای گرم می تواند دمای حرارت موتور را بیش از حد افزایش دهد و آسیب های جدی به خودرو وارد کند. با این وجود لازم است که موتور را خاموش کنید تا کمی خنک شود. بعد از پارک کردن و خاموش کردن موتور، کاپوت را باز کنید تا گرمای هوا به بیرون منتقل شود. هنگام باز کردن کاپوت بسیار احتیاط کنید، مایع خنک کننده هنگامی که به درجه حرارت بالایی برسد ممکن است تحت فشار زیادی از مخزن آب خارج شود و آسیب های جدی به شما وارد کند. به طور مستقیم با دست خالی موتور داغ را لمس نکنید.

پیدا کردن نشتی: شاید شما یک مکانیک نباشید، اما تشخیص برخی از مشکلات سیستم خنک کننده کار دشواری نیست. رادیاتور و شیلنگ را بررسی کنید تا ببینید آیا می توانید نشتی مایع خنک کننده را پیدا کنید. وقتی موتور خنک شد، به آرامی درپوش را با حوله بردارید. مایع خنک کننده باید به بالای رادیاتور برسد.

در بعضی مواقع کاهش یا اتمام مایع خنک کننده عامل اصلی داغ شدن بیش از حد موتور به حساب می آید. در این شرایط با اضافه کردن کمی مایع خنک کننده به رادیاتور رفع می شود.

راه اندازی مجدد خودرو: اگر مشکل را به دست نیاوردید، وقت آن است که خودرو را به صورت مجدد راه اندازی کرده و به سمت تعمیرگاه حرکت کنید. همزمان که در حال رفتن هستید به دماسنج موتور توجه داشته باشید تا در صورت نیاز خودرور را به طور مجدد راه اندازی کنید.

در صورت تمایل مقاله ما در مورد خدمات تعمیر و نگهداری خودرو که باید بیشتر روی آنها تمرکز کنیم را مطالعه کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *