مهمترین دلایل افزایش بیش مصرف سوخت خودرو کدامند؟

مهمترین دلایل افزایش مصرف سوخت خودرو

مهمترین دلایل افزایش مصرف سوخت خودرو کدامند؟

آیا مصرف سوخت ماشین شما هم افزایش یافته ولی دلیلش را نمی دانید؟ تا پایان این بخش همراه ما باشید به احتمال زیاد به مشکل آن پی می برید.

چرا ماشین من سوخت زیادی مصرف می کند؟ این رایج ترین سوالی است که بیشتر مشتریان هنگام خرید لوازم یدکی خودرو خود از ما می پرسند. همانطور که می دانید همه ما هنگام خرید ماشین مورد نظر خود فاکتورهایی را در نظر می گیریم که میزان مصرف سوخت یکی از این فاکتورهای مهم به حساب می آید. افزایش مصرف سوخت خبر خوشایندی برای هیچ راننده ای نیست و از همین رو کاربران بسیاری دلایل افزایش سوخت خودروی خود را از راه های مختلفی جستجو می کنند تا بلکه بتوانند مصرف سوخت اتومبیل خود را به حد معمول برسانند و از هزینه های اضافه جلوگیری کنند.

مهمترین دلایل افزایش بیش مصرف سوخت خودرو کدامند؟

اگر این مقاله را تا انتها و با دقت بخوانید، شاید بتوانید بخشی از مشکلات خودروی خود را که باعث افزایش مصرف سوخت آن می شود را برطرف کنید. در برخی از موارد هم باید به یک مکانیک آموزش دیده مراجعه کنید تا به صورت دقیق آن را عیب یابی کند. در ادامه به برخی از دلایلی که خودروی شما ممکن است سوخت بیشتری مصرف کند می پردازیم.

1. مشکلات موتوری

یکی از رایج ترین دلایل افزایش مصرف سوخت خودرو مربوط به موتور آن می باشد. موتور آسیب دیده که نمی تواند به درستی کار کند به نوبه خود سوخت بیشتری مصرف می کند. شاید شما فکر کنید طول عمر خودرو آنقدری نیست که موتور آن خراب باشد. درست است ولی قطعات دیگری وجود دارد که می تواند مصرف سوخت اتومبیل شما را در مسافت کم افزایش دهد. هر کدام از اجزای تشکیل دهنده سیستم احتراق موتور دچار مشکل شوند، می توانند تاثیر منفی بر مصرف سوخت خودرو داشته باشند. به عنوان مثال شمع ها، سنسور اکسیژن و انرژکتور کثیف از مواردی هستند که می تواند مصرف سوخت توسط موتور را افزایش دهد. موتورهای احتراق داخلی ترکیب سوخت و هوا را متراکم می کنند و عملیات جرقه زنی را شروع می کنند که باعث انفجار در محفظه سیلندر می شود. اگر افزایش سوخت خودرو به خاطر موتور باشد، می تواند به معنی احتراق ناقص موتور هم باشد.

2. روغن موتور

یکی از دلایل افزایش مصرف سوخت خودروی شما می تواند نوع روغن موتوری باشد که برای آن استفاده می کنید. روغن یک عنصر حیاتی است که موتور شما برای عملکرد صحیح به آن نیاز دارد. انواع روغن موتور وجود دارد که صاحبان خودرو به سلیقه خود می توانند از آنها استفاده کنند. هنگام انتخاب خودروی خود باید مراقب باشید. روغن موتور یا روان کننده در واقع به این منظور در موتور استفاده می شود که میزان اصطکاک، حرارت و سایش بین قطعات را کاهش دهد. اگر روغنی که شما برای موتور خودروی خود استفاده می کنید، خاصیت روانکاری مناسب را نداشته باشد، از حرکت آزادانه پیستون ها جلوگیری می کند و در نتیجه آن اصطکاک، درجه حرارت و سایش بین پیستون و جداره سیلندر افزایش می یابد که منجر به افزایش گرمای موتور و مصرف سوخت خودرو می شود. 

3. کیفیت سوخت

یکی از دیگر دلایل افزایش مصرف سوخت خودرو کیفیت سوختی است که برای ماشین خود استفاده می کنید. خودروسازان همیشه توصیه می کنند که مراقب موتور خودروی خود باشید و کیفیت چیزهایی که وارد آن می شود نظیر هوا، سوخت و روغن را کنترل کنید. مکمل های سوخت زیادی در جایگاه های سوخت موجود است که باعث می شود خودروی شما با همان سوخت بهتر کار کند. اما باز هم در انتخاب هر گونه افزودنی برای خودروی خود مراقب باشید. یک افزودنی اشتباه یا تکراری در نهایت می تواند تاثیری بسیار بیشتر از خود سوخت بر خودروی شما داشته باشد. یک افزودنی سوخت خوب، سوپاپ های ورودی موتورهای بنزینی و نازل های انژکتور موتورهای دیزلی را تمیز می کند تا تجمع رسوبات پس از سوختن را کاهش دهد. این افزودنی ها می توانند عملکرد سیستم های سوخت رسانی را بهبود دهند و میزان مصرف سوخت را برای موتور خودرو کاهش دهند.

4. استفاده مدام از سیستم تهویه مطبوع خودرو

چهارمین مورد از دلایل افزایش مصرف سوخت خودرو استفاده زیاد از سیستم تهویه مطبوع ماشین می باشد. سیستم تهویه مطبوع خودرو از بخش های مهمی نظیر کولر، بخاری، سرد کن و گرم کن صندلی ها، گرم کن فرمان و ACC تشکیل می شود. در فصل گرما افزایش دمای بدن و در فصل سرما هم کاهش دمای بدن می تواند در عملکرد صحیح رانندگان اختلال ایجاد کند. از این رو خودرو سازان برای ماشین ها از سیستم تهویه مطبوع در نظر می گیرند تا دمای کابین خودرو را به درجه تعادل برساند. استفاده از کولر گازی باعث می شود تا ماشین سوخت بیشتری مصرف کند. ACC خودرو فقط از موتور خودرو نیرو می گیرد بنابراین هنگامی که بخشی از سیستم مطبوع شما نظیر کولر و غیره روشن هستند موتور باید کار بیشتری انجام دهد که در نتیجه آن سوخت بیشتری هم مصرف می کند. برای مقابله با این مشکل، تا زمانی که دمای هوا قابل تحمل است با پایین نگه داشتن پنجره ها از روشن کردن کولر خوددار کنید.

5. فرسوده شدن و عدم تنظیم باد لاستیک ها

یکی از دیگر دلایل افزایش مصرف  سوخت خودرو فرسوده شدن لاستیک ها و عدم تنظیم باد آنها می باشد. اگر لاستیک های ماشین شما فرسوده شوند، سطح چسبندگی آنها کاهش می یابد و در نتیجه باید بیشتر بچرخند تا خودرو حرکت کند. برای چرخش بیشتر چرخ ها هم باید موتور بیشتر نیرو تولید کند که به معنی افزایش مصرف سوخت است. تنظیم باد لاستیک ها مورد دومی است که از ناحیه چرخ ها بر میزان مصرف سوخت خودرو تاثیر می گذارد. مراقبت از چرخ ها و تنظیم باد آنها علاوه بر بهینه کردن مصرف سوخت طول عمر سیستم تعلیق را افزایش می دهد.

6. رانندگی با دنده اشتباه

این یکی مخصوص خودروهای دنده غیر اتوماتیک است. به طور معمول بیشتر خودروهای داخلی که دارای دنده دستی هستند. هنگامی که با دنده پایین حرکت می کنید، خودرو سوخت بیشتری مصرف می کند، در حالی که مسافت زیادی را طی نمی کند. این در حالی است که رانندگی با دنده بالا هم می تواند عامل افزایش سوخت خودرو باشد. با این وجود همیشه با دنده بهینه رانندگی کنید، چیزی که گیربکس های اتوماتیک آن را به خوبی رعایت می کنند.

7. سفرهای کوتاه و عدم سرویس به موقع

از دیگر دلایل افزایش مصرف سوخت خودرو می توان به سفرهای کوتاه و مراقبت ضعیف اشاره کرد. اگر شما هم مدام در مسافت های کوتاه از خودروی خود استفاده می کنید، طبیعی است که مصرف سوخت زیادی داشته باشد. در سفرهای کمتر از 5 کیلومتر موتور نمی تواند به دمای کارکرد مطلوب خود برسد، بنابراین طبیعی است که سوخت بیشتری مصرف کند. علاوه بر این اگر فواصل سرویس دوره ای خود را نادیده بگیرید، مطمئنا سوخت بیشتری را مصرف می کنید، زیرا موتور شما نرم کار نمی کند. فیلتر هوا مسدود می شود، روغن خاصیت روانکاری خود را از دست می دهد و در نتیجه فشار بیشتری به موتور وارد می شود و سوخت بیشتری مصرف می کند.

8. سبک رانندگی نامنظم

اگر ماشین خود را در دورهای بالاتری برانید، قطعا سوخت بیشتری مصرف خواهید کرد. همچنین، اگر اغلب دنده ها را تعویض می کنید، موتور شما دچار نوسانات گشتاور خروجی می شود که باعث می شود سوخت بیشتری مصرف کند. وقتی شروع به شتاب گیری می کنید آهسته و پیوسته باشید. در مورد ترمز هم همینطور است. ترمزهای مکرر و شتاب گیری ناگهانی باعث کاهش مسافت پیموده شده در خودروی شما می شود، بنابراین سعی کنید در جاده های شلوغ از این کار اجتناب کنید.

9. توقف طولانی در حالی که موتور روشن است

اگر قصد دارید مدت زیادی را در مسیر توقف کنید، بهتر است ماشین را خاموش کنید. قبل از حرکت و هنگام صبح نیازی نیست که موتور گرم شود، تنها کافی است که چند ثانیه قبل از حرکت خودرو را روشن کنید و شروع به حرکت کنید. مقدار سوختی که برای یک دقیقه روشن ماندن موتور مصرف می شود، بیشتر از میزان مورد نیاز برای راه اندازی مجدد موتور است.

10. بار اضافه

این آخرین مورد از دلایل افزایش مصرف سوخت در خودرو به حساب می آید. اگر به دفترچه راهنمای ماشین خود مراجعه کنید، حداقل باری که می تواند حمل کند درج شده است. این مقدار توصیه شده توسط سازنده آزمایش می شود و نمی تواند هیچگونه تاثیر بر عملکرد خودرو از جلمه مصرف سوخت آن داشته باشد. بار بیش از حد نه تنها تاثیر بدی بر مصرف سوخت دارد، بلکه بر سیستم تعلیق، لاستیک ها، گیربکس و در نهایت موتور خودرو تاثیر بد دارد. همچنین نصب باربند بر روی سقف ماشین تاثیر بدی بر آیرودینامیک خودرو داشته و می تواند میزان بازدهی موتور را کاهش داده و در نتیجه مصرف سوخت را افزایش دهد. لازم است بدانید که مصرف سوخت ماشین ها را بر اساس لیتر در 100 کیلومتر محاسبه می کنند. به عنوان مثال مصرف سوخت هیوندای سانتافه در مسیرهای شهری 16.6 لیتر در صد کیلومتر و در مسیرهای جاده ای 12.3 لیتر در صد کیلومتر است. ملاحظه می کنید که میزان مصرف سوخت هر خودرو بسیار وابسته به شرایط رانندگی می باشد. با این وجود می توانید با تغیر شیوه رانندگی خود میزان مصرف سوخت خودروی خود را تغیر دهید.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *