وظیفه پلوس خودرو چیست؟ علائم خرابی پلوس خودرو کدامند؟

وظیفه پلوس خودرو چیست و علائم خرابی آن کدامند؟

وظیفه پلوس خودرو چیست؟ علت و علائم خرابی پلوس خودرو

آیا می دانید پلوس خودرو چیست و چه نقشی در خودرو ایفا می کند؟ اگر مشتاق هستید تا با کاربرد پلوس در خودرو و علائم خرابی آن آشنا شوید تا انتهای این مقاله از آیدی یدک مرکز پخش و فروش لوازم یدکی خودرو همراه ما باشید. مهمترین بخش هر خودرو سیستم تولید و انتقال قدرت آن می باشد که خود از قسمت های مختلفی تشکیل می شود که با نظم مخصوصی در کنار هم قرار می گیرند و باعث حرکت خودرو می شوند. یکی از اجزای بسیار مهم سیستم انتقال قدرت خودرو پلوس نام دارد. پلوس وظیفه دارد تا نیروی هر محور را از دیفرانسیل بگیرد و به چرخ ها منتقل کند.

وظیفه پلوس خودرو چیست؟ علائم خرابی پلوس خودرو کدامند؟

پلوس چیست؟

پلوس را می توان از اجزای دیفرانسیل خودرو دانست، چرا که نیروی تولید شده در موتور را از طریق دیفرانسیل به چرخ ها منتقل می کند و علاوه بر این به دیفرانسیل متصل می شود. همانطور که می دانید حرکت خودرو نتیجه احتراق سوخت و هوا در محفظه داخلی موتور است که با عبور از بخش های مختلف نظیر میل لنگ، کلاچ، چرخ دنده، گاردان، دیفرانسیل و پلوس به چرخ ها منتقل شده و باعث حرکت خودرو می شود. پلوس آخرین عضو در سیستم انتقال قدرت خودرو به حساب می آید که عدم عملکرد صحیح آن می تواند مشکلات مهمی برای خودرو به همراه داشته باشد. پلوس به انگلیسی “Axle Shaft” نامیده می شود. پلوس از یک طرف به دیفرانسیل و از طرف دیگر به چرخ های متحرک خودرو متصل می شود. با توجه به موقعیت گیربکس (عقب یا جلو) نوع پلوس متفاوت است.

اجزای تشکیل دهنده پلوس

پلوس هر چند یک قطعه نه چندان پیچیده از خودرو به حساب می آید، اما خود از چند بخش تشکیل می شود که در کنار هم وظیفه انتقال نیروی دیفرانسیل به چرخ ها را برعهده دارند. قسمت ابتدایی پلوس به دیفرانسیل متصل شده و نیروی دریافتی آن را بدون هدر رفت از طریق میل پلوس به قسمت انتهایی آن و در نهایت به چرخ ها منتقل می کند. اما در کل یک پلوس از بخش های زیر تشکیل می شود.

اجزای تشکیل دهنده پلوس ماشین

سرپلوس

سرپلوس در دو انتهای پلوس نصب می شود. از یک طرف وظیفه اتصال پلوس به دیفرانسیل یا سه شاخه گیربکس را برعهده دارد و از طرف دیگر هم پلوس را به چرخ ها متصل می کند. از مهمترین خرابی های پلوس به سرپلوس مربوط می شود. سرپلوس به خاطر داشتن بخش روانکاری در خطر گردگیری قرار دارد و علاوه بر این بیشتر در معرض آلوده شدن با گرد و خاک قرار دارد. ورود گرد و خاک قسمت روانکاری آن را از بین می برد و در نتیجه از عملکرد آن را مختل می کند. از علائم خرابی سرپلوس می توان به صدای چک چک از ناحیه چرخ ها اشاره کرد، هنگامی که فرمان را به طور کامل می چرخانید و حرکت می کنید. از عوامل خرابی سرپلوس می توان به پاره شدن گردگیری سرپلوس، رها کردن یهویی کلاچ و روشن کردن ماشین با هل دادن که دو مورد آخر یک نیروی غیرمتعارف به سرپلوس اعمال می کنند.

سرپلوس خودرو - علائم خرابی سرپلوس

سه شاخ

در گذشته خودروسازان از تعداد زیادی ساچمه به جای سه شاخ ها برای انتقال نیرو به چرخ ها با استفاده از پلوس استفاده می کردند. اما در خودروهای امروزی سه شاخ ها جایگزین شده اند که هدر رفت کمتری در انرژی انتقالی به چرخ ها دارند. این قطعه داخلی مشعلی و بر سر هزار خار نصب می شود. سه شاخ دارای خارهایی است که به تعداد خارها نوع آن را مشخص می کنند. خراب شدن سه شاخ با علائمی همچون لرزش دسته دنده در سرعت های کم و لرزش فرمان در سرعت های بالا نمایان می شود. سه شاخ از دیگر قسمت های پلوس می باشد که به روانکاری نیاز دارد و توسط گردگیر پلوس محافظت می شود.

مشعلی پلوس

یکی از دیگر قسمت های مهم پلوس خودرو مشعلی پلوس نام دارد. مشعلی باید در انتهای گیربکس قرار بگیرد و از طرف دیگر هم به سه شاخ پلوس وصل می شود. یکی از دیگر بخش های پلوس که توسط گردگیر محافظت می شود، مشعلی پلوس نام دارد. بنابراین یکی از مهمترین عوامل فرسودگی مشعلی پلوس پاره شدن گردگیر پلوس می باشد. برای مراقبت صحیح از مشعلی پلوس سعی کنید به صورت دوره ای این قطعه را بررسی کنید و در صورت نیاز اقدام به سرویس یا تعویض آن کنید. مشعلی، سرپلوس و سه شاخ از اجزای مهم پلوس خودرو هستند که در سمت دیفرانسیل قرار می گیرند.

میل پلوس

دیگر قسمت پلوس میل پلوس یا شافت پلوس نام دارد که از آلیاژ های بسیار مستحکم ساخته می شود چرا که باید فشار زیادی را تحمل کند. میل پلوس در واقع بین دو سر پلوس قرار دارد و نیروی منتقل شده از سرپلوس درگیر دیفرانسیل را به چرخ ها منتقل می کند.

گردگیر پلوس

قطعه ای مخروطی یا قیف مانند که از ورود گرد و خاک به سرپلوس جلوگیری می کند. همانطور که در بالا اشاره کرده ایم، سرپلوس یک قسمت حساس به روانکاری است که در صورت از بین رفتن گریس کاری آن نمی تواند عملکرد واقعی خود را ارائه دهد. بنابراین باید از نفوذ گرد و خاک به مجاورت سرپلوس جلوگیری کنید. گردگیر قطعه ای پلاستکی است که از نفوذ خاک به مجاورت سرپلوس، سه شاخ و مشعلی پلوس که گریس کاری می شوند جلوگیری می کند. بنابراین گردگیر نقش بسیار مهمی در عملکرد صحیح پلوس و انتقال قدرت به چرخ ها برعهده دارد.

شما در این مقاله به ماهیت پلوس خودرو و علائم خرابی آن، همچنین علت خرابی اجزای هر کدام از اجزای سرپلوس پی برده اید. بنابراین باید به صورت دوره ای تمامی قسمت های آن از جمله گردگیر را بررسی کنید تا از خسارت های بیشتر جلوگیری کنید. فروشگاه آیدی یدک مرکز خرید انواع لوازم یدکی هیوندای، لوازم یدکی کیا و دیگر ماشین های وارداتی در ایران به شما کمک می کند تا لوازم یدکی ماشین خود را با بهترین قیمت خریداری نمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *