10 نکته مهم برای نگهداری از خودرو در تابستان

10 نکته مهم برای نگهداری از خودرو در تابستان

10 نکته مهم برای نگهداری از خودرو در تابستان

اگر شما هم به فکر راه حل های مناسب برای نگهداری از خودروی خود در فصل گرم تابستان هستید، بهتر است مقاله ما در مورد 10 نکته مهم برای نگهداری از خودرو در فصل تابستان را دنبال کنید. آیدی یدک به عنوان مرکز فروش لوازم یدکی خودروهای خارجی در ایران به شما نکات لازم جهت نگهداری از خودروی خود را ارائه می دهد. تابستان به خاطر اینکه حجم بسیاری از کارها کاهش پیدا می کند و بسیاری ادارات آموزشی به خواب فرو می روند این فرصت را برای ما مهیا می کند تا عازم سفر شویم. اما یک مسئله مهم که وجود دارد، سلامت خودروی شما است. نباید فراموش کنید که در فصل تابستان به خاطر بالا رفتن دمای هوا، علاوه بر اینکه فشار بیشتری به موتور وارد می شود، دیگر لوازم خودرو از بدنه گرفته تا تایرها و غیره در خطر استهلاک قرار می گیرند. اما با این وجود هم، خیلی از صاحبان خودرو به خاطر شرایط مالی یا سهل انگاری در  محافظت از خودروی خود ناموفق عمل می کنند.

10 نکته مهم برای نگهداری از خودرو در تابستان

در فصل تابستان به خاطر اینکه تمامی شرایط از جمله شرایط ذکر شده در بالا و شرایط آب و هوایی مساعدتر از بقیه فصل ها است، زمان خوبی برای سفر است. اما مسافرت های طولانی و گرمای شدید به عنوان یک خطر همیشه خودروی شما را تهدید می کند. شیلنگ های ترک خورده، رادیاتورهای نشتی، لاستیک های ضعیف یا کم باد و فیلترهای کثیف می توانند به میزان قابل توجهی مصرف سوخت شما را افزایش دهند. یا حتی باعث خراب شدن خودروی شما شوند. خوب حتما خیلی عجله دارید که این ده نکته مهم که در عنوان ذکر کرده ایم و شما را به این جا هدایت کرده را بدانید. 10 نکته مهم برای محافظت از خودرو در گرما و فصل تابستان عبارتند از موارد مهم زیر:

1. بررسی لاستیک های خودرو

لاستیک ها از جمله بخش های خودرو هستند که بیشتر رانندگان از بررسی آنها غافل هستند. طبق آمارها از هر ده راننده تنها یک راننده فشار لاستیک های خود را به درستی بررسی می کند. این در حالی است که از هر 10 راننده 7 راننده به طور منظم خودروی خود را می شویند. اما حقیقت این است که باد کم، باد زیاد، فرسوده یا نامناسب بودن لاستیک ها می تواند بسیار خطرناک باشد، به خصوص در هوای گرم تابستان.

نگهداری از خودرو در فصل تابستان-بررسی تایرها

فشار تایر با افزایش دما تغییر می کند، تقریباً یک تا دو PSI در ازای هر 10 درجه افزایش دمای هوای بیرون. با دفترچه راهنمای مالک یا دیواره کناری لاستیک خود مشورت کنید تا ببینید فشار باد لاستیک شما چقدر باید باشد و آن را با فشار سنج دستی بررسی کنید. علاوه بر این برای تنظیم فشار لاستیک خودروی خود می توانید به یک تعمیرکار مراجعه کنید. وزارت انرژی ایالات متحده می گوید به ازای هر 1PSI افت فشار حدود 0.2 مصرف سوخت افزایش پیدا می کند.
لاستیک کم باد شده به سمت بیرون برآمده می شود و به دیواره های جانبی لاستیک فشار وارد می کند. با این وجود درصد اصطکاک بین لاستیک و جاده افزایش یافته و شاهد هدر رفت نیروی موتور و همچنین ساییدگی لاستیک ها می شوید.  از طرف دیگر لاستیک بیش از حد باد شده، تماس کمتری با جاده برقرار می‌کند و می‌تواند منجر به هیدروپلنینگ در شرایط مرطوب شود.

از ترفند های مختلف استفاده کنید تا ببینید آیا هنوز آج کافی روی لاستیک های خود دارید یا خیر. اگر به یک تعمیرگاه یا بخش خدمات خودرو هم مراجعه کنید می تواند این مورد را برای شما بررسی کند. علاوه بر این در لاستیک های جدید یک نوار شاخص وجود دارد که هر چه لاستیک ضعیف تر باشد بهتر مشاهده می شود. توصیه می شود اگر در جاده های خشک یا فصل تابستان رانندگی می کنید آج های چرخ خودرو باید بیشتر از 1.6 میلی متر باشد، ولی در فصل زمستان که جاده ها خیس هستند این مقدار باید دو برابر یعنی 2.2 میلی متر باشد.

البته بررسی آج های لاستیک کافی نیست در برخی موارد لاستیک های بی کیفیت دو پوسته می شوند که با علائمی همچون ورم کردن لاستیک از همان سمت و نامتعادل شدن فرمان خودرو بروز می شود. از آنجایی که بررسی تایرها اولین مورد از مهمترین نکات نگهداری از خودرو در تابستان است، پس فراموش نکنید که قبل از سفر لاستیک های خود را بررسی کنید و از داشتن یک زاپاس باد شده با آج قوی اطمینان حاصل کنید.

2. تعویض روغن و فیلتر روغن خودرو

روغن مایه حیات ماشین شماست. این مورد را مطمئنم تمامی شما به خوبی رعایت می کنید. هر چند ممکن است گاهی مواقع نسبت به تعویض آن سرلنگاری کنید. قطعات زیادی در داخل موتور خودرو قرار دارند که با شرایط سخت کار می کنند تا نیروی محرکه مورد نیاز برای حرکت خودرو را فراهم کنند. برای عملکرد بهتر موتور باید این قطعات تمیز، خنک و روانکاری شوند.در اکثر دفترچه های راهنمای خودروها توصیه می شود که روغن موتور خودرو را هر 3 ماه یک بار یا 5000 کیلومتر تعویض کنید. اما نمی توان به همین اکتفا کرد. دوره تعویض روغن به شرایط رانندگی، کیفیت روغن، نوع موتورها و غیره بستگی دارد. 

نگهداری از خودرو در فصل تابستان-تعویض روغن و فیلتر روغن

بعضی موتورها مشکل روغن سوزی دارند که خطر بزرگی برای موتور شما به حساب می آید. هر چه شما از روغن موتور بیشتر استفاده می کنید، رفته رفته غلظت آن افزایش می یابد و تمامی خاصیت های خود نظیر روان کردن قطعات برای کاهش اصطکاک بین آنها، خنک کردن قطعات و غیره را از دست می دهد.

واقعیت این است که اکثر ما در طول تابستان که احتمال داغ شدن بیش از حد موتور وجود دارد، رانندگی های سنگین زیادی انجام می دهیم. بنابراین حداقل قبل از اینکه با خانواده به آن سفر جاده ای بروید، روغن خود را چک کنید.

برای بررسی روغن خود، اجازه دهید خودروی شما چند دقیقه کار کند، یعنی باید موقعی سطح روغن را بررسی کنیم، که موتور گرم باشد. سپس آن را روی سطح صاف پارک کرده و موتور را خاموش کنید. کاپوت را باز کنید و گیج روغن را پیدا کنید. موقعیت و رنگ گیج روغن برای هر خودرو متفاوت می باشد، اما اکثر اوقات در اطراف موتور و با دستگیره رنگی قابل مشاهده است. گیج روغن یک میله دراز و باریک است که شاخص اندازه گیری در انتهای آن قرار دارد. گیج روغن درون کارتل روغن قرار می گیرد و می توانید با استفاده از آن سطح و میزان آلودگی روغن را بررسی کنید.

ابتدا گیج روغن را از کارتل بیرون بیاورید سپس با یک دستمال آن را پاک کرده و دوباره در جای خود قرار دهید. اکنون پس از 10 ثانیه می توانید آن را بیرون بیاورید. شما در اینجا به دنبال دو چیز هستید: سطح روغن و ظاهر روغن. اگر گیج روغن نشان می دهد که سطح روغن پایین  تر از حداقل یا (L) است می توانید یک لیتر دیگر اضافه کنید یا به سادگی روغن را کاملا عوض کنید. در ضمن سطح روغن نباید بالاتر از سطح فول یا (F) باشد. روغن باید زرد مایل به قهوه ای و روی گیج تمیز به نظر برسد. اگر رنگ روغن تیره است یا آشغال و کثیفی زیادی در آن وجود دارد، پس حتما نیاز به تعویض روغن و تعویض فیلتر روغن دارید. برای محافظت از طبیعت توصیه می شود فیلتر و روغن تعویضی را به یک مرکز بازیافت انتقال دهید به جای اینکه آن را در طبیعت یا فاضلاب رها کنید.

3. زمستان زدایی کردن خودرو

ما بعدا از این یک مقاله در رابطه با 10 نکته مهم برای نگهداری از خودرو در فصل زمستان برای شما آماده می کنیم تا بتوانید به بهترین حالت ممکن در فصل زمستان از خودروی خود مراقبت کنید. اما با شروع فصل تابستان باید ماشین خود را زمستان زدایی کنید، به عنوان مثال دیگر نیازی به زنجیر چرخ یا لاستیک های زمستانی ندارید. اگر شما هم بر روی ماشین خود لاستیک برفی نصب کرده اید، اکنون زمان آن رسیده که آنها را تعویض کنید و به جای آن از لاستیک های سبک و تابستانه استفاده کنید. تایرهای برفی یا زمستانه به خاطر درصد تماس بالایی که با سطح جاده دارند، مصرف سوخت را افزایش می دهند. با این وجود نیاز است که با اتمام فصل برف و باران آنها را با لاستیک های چهار فصل تعویض کنید.

نگهداری از خودرو در فصل تابستان-زمستان زدایی کردن خودرو

علاوه بر این اگر در طول زمستان کم رانندگی کرده اید، یا فکر می کردید که خودروی شما برای مسیرهای زمستانی مناسب نیست و از آن استفاده نکرده اید، قبل از اینکه وارد یک مسیر طولانی شوید بهتر است تمام مایعات و روغن های خودرو نظیر سطح مایع خنک کننده، روغن گیربکس، دیفرانسیل، فرمان برقی، موتور و روغن ترمز را بررسی کنید. مطمئن شوید که نشتی وجود ندارد شما همچنین نیاز است که روغن را تعویض کنید، زیرا روغن غلیظ می شود و اگر در تمام زمستان در موتور بماند، تمامی خاصیت خود را از دست می دهد. اگر مدت زیادی از باتری خود استفاده نکرده اید، ممکن است نیاز به شارژ مجدد یا تعویض داشته باشید.

همچنین نیاز است که زیر خودروی خود را بعد از یک زمستان طولانی تمیز کنید، به خصوص اگر در آب و هوای برفی زندگی می کنید. نمکی که برای آب کردن برف و یخ بر روی سطح جاده ها می پاشند، اگر به سطح زیرین ماشین شما بچسبد باعث خوردگی و زنگ زدگی آن می شود. برای تمیز کردن خودروی خود توصیه می شود به کارواش مراجعه کنید تا با فشار مناسب و به صورت حرفه ای تمامی قسمت های زیر ماشین را تمیز کند.

4. بررسی شیلنگ ها و تسمه های خودرو

کلید رانندگی در تابستان خنک نگه داشتن موتور است. به زودی در مورد رادیاتور و مایع خنک کننده صحبت خواهیم کرد، اما ابتدا باید شیلنگ ها و تسمه ها را بررسی کنید. شیلنگ‌های متصل به رادیاتور به پمپ کردن مایع خنک‌کننده به داخل بلوک موتور کمک می‌کنند، و تسمه‌ها با راه اندازی فن به خنک شدن هر چه بیشتر موتور کمک می‌کند. اگر شیلنگ ها پاره شوند یا تسمه ها پاره شوند، رادیاتور بیش از حد گرم می شود و شما را سرگردان می کند.

نگهداری از خودرو در فصل تابستان-بررسی تسمه ها و شیلنگ های خودرو

شیلنگ ها را از نظر ترک، نشتی و شل بودن اتصالات بررسی کنید. شیلنگ ها باید محکم بوده و هرگز نرم و چکش خوار نباشند. شیلنگ ها از فرآیند تخریب آهسته ای به نام تخریب الکتروشیمیایی رنج می برند که مواد شیلنگ لاستیکی را از داخل می خورد. آسیب پذیرترین قسمت شیلنگ محل اتصال آن به رادیاتور یا موتور است.

همچنین می توان تسمه ها را به صورت بصری از نظر ترک و آسیب بررسی کرد. توجه داشته باشید که کمربند باید صاف و نرم باشد. کارشناسان می گویند که خطر خرابی تسمه پس از 60000 کیلومتر رانندگی به طرز چشمگیری افزایش می یابد.

5. تعویض فیلتر هوا برای خودرو

تعویض فیلتر هوای خودرو یکی از مهمترین نکات نگهداری از خودرو  در تابستان است که نباید از آن غافل شوید. در طول زمستان، فیلتر هوای خودروی شما ممکن است با نمک و سایرآلودگی های غلیظ مسدود شود. گرفتگی فیلتر هوا واقعا می تواند بازده سوخت شما را کاهش دهد. تعویض فیلتر کثیف می تواند مصرف سوخت خودروی شما را تا 10 درصد بهبود بخشد. تمامی موادی که وارد موتور خودروی شما می شود باید قبل از اینکه وارد موتور شوند باید توسط فیلترهایی نظیر فیلتر هوا که هوای ورودی به موتور را تصفیه می کند یا فیلتر روغن که روغن را فیلتر می کند و همچنین فیلتر بنزین فیلتر شوند. امروزه هوا بسیار آلوده است و ورود آن به داخل موتور می تواند خطرات زیادی برای آن به همراه داشته باشد.

نگهداری از خودرو در فصل تابستان-تعویض فیلتر هوا

فیلتر هوا از بسیاری جهات از نظر اقتصادی و سلامت موتور حائز اهمیت است. با این وجود سعی کنید دوره های تعویض فیلتر هوا که یک قطعه مصرفی برای خودرو به حساب می آید را به خوبی رعایت کنید. علاوه بر این استفاده از فیلترهای با کیفیت می تواند میزان بازدهی را افزایش دهد. اگر فیلتر هوا مسدود شود یا از لبه ها نشتی هوا وجود داشته باشد، ذرات معلق در هوا وارد موتور می شوند و برای بدنه سیلندر و قطعات داخلی آسیب پذیر هستند.

اما چگونه متوجه شوید که زمان تعویض فیلتر هوای خودرو فرا رسیده؟ طبق فاصله زمانی توصیه شده کلی باید هر 20000 کیلومتر یک بار فیلتر هوا خودرو خود را تعویض کنید. البته برخی خودروسازان با توجه به نوع موتور فاصله زمانی معینی در دفترچه راهنمای خودرو ذکر می کنند، که می توانید مطابق با آن فیلتر هوای خود را تعویض کنید. همچنین شرایط آب و هوایی و جاده ای که در آن رانندگی می کنید بر عمر فیلتر هوا تاثیر گذار است. اگر مدام در جاده های خاکی رانندگی می کنید، توصیه می شود سریعتر فیلتر هوای خود را تعویض کنید. تنها راه حل واقعی برای دانستن اینکه آیا نیاز به تعویض فیلتر هوا دارید یا خیر این است که آن را بیرون آورده و بررسی کنید.

جالب اینجاست که یک فیلتر هوای کمی کثیف بهتر از یک فیلتر کاملا تمیز عمل می کند. منافذی که در فیلتر هوا وجود دارد، کمی بزرگ هستند و اگر اندکی مسدود شوند این توانایی را دارند که ذرات ریزتری را از هوا جذب کنند. هر چند شاید علائم کاملا دقیقی برای تعویض فیلتر هوا وجود نداشته باشد ولی اگر واقعا کثیف است، پس بدیهی است که آن را تعویض کنید. در آخر این نکته را هم بگویم که فیلتر هوا از جلمه لوازم مصرفی ارزان قیمت خودرو به حساب می آید که هزینه تعویض چندانی ندارد. با این وجود اگر قصد یک مسافرت طولانی را دارید این قطعه را تعویض کنید و با خیال راحت عازم سفر شوید.

6. برف پاک کن های شیشه جلو خود را تعویض کنید

شاید برای شما عجیب باشد که تو این فصل تابستان مگه قرار باران ببارد؟ این هم دور از تصور نیست، با این وجود باید همیشه آماده یک حادثه ناگهانی باشید. اگر در فصل تابستان به مناطق شمالی کشور خودمان سفر کرده باشید، به خوبی متوجه این نکته می شوید. یا حتی باران های تابستانی که واقعا هر کسی را غافلگیر می کنند و همیشه در اواخر فصل تابستان حتی در مناطق کم بارش کشورمان باران های شدیدی را مشاهده کرده ایم. با این وجود از زمستان که خارج می شویم برف پاک کن ها به خصوص تیغه های پلاستیکی آنها به شدت دچار استهلاک شده اند و نیاز است که هر چه زودتر آنها را تعویض کنید.

نگهداری از خودرو در فصل تابستان-برف پاک کن های خود را تعویض کنید

زمستان می تواند برای برف پاک کن ها سخت باشد. یخ زدگی، برف، نمک و دمای شدید باعث ایجاد ترک و پارگی در تیغه ها می شود که کارایی برف پاک کن ها را کاهش می دهد. اگر برف‌پاک‌کن‌های شما رگه‌های قابل مشاهده از آب بر روی شیشه جای می گذارند باید تعویض شوند. تعویض تیغه ها از نظر ما نمی تواند کار سختی باشد با این وجود شما می توانید به راحتی مطابق با دستورات آن را تعویض کنید.

7. بررسی ترمزهای خودرو

تعویض به موقع لنت های ترمز و دیگر بخش های سیستم ترمز می تواند از مشکلات بزرگتر در آینده جلوگیری کند. ترمزهای شما مطمئنا مهمترین بخش ایمنی خودرو شما به حساب می آیند. با تعویض لنت های ضعیف یا ترمزهای خراب درصد خطرات را کاهش دهید. هنگامی که لنت ترمز شما بیش از حداقل ضخامت تعیین شده توسط سازنده خودرو فرسوده شده، لنت ها باید تعویض شوند. می توانید لنت های ترمز خود را در هر تعمیرگاه معمولی یا در یک تعمیرگاه تخصصی تعویض کنید. اما چگونه متوجه شویم که ترمزها نیاز به بررسی دارند، یا لنت ها باید تعویض شوند؟ از مهمترین علائمی که نشان می دهد شما باید لنت های خود را تعویض کنید یا سیستم ترمز خود را چک کنید، عبارتند از موارد زیر:

پدال ترمز شما بسیار نرم و لطیف یا بسیرا سخت و مقاوم می شود
پایین بودن یا بالا بودن بیش از حد پدال ترمز
روشن شدن چراغ های نشانگر ترمز روی داشبورد ماشین
صدای خراشیدن یا ساییدن مدام از ناحیه چرخ ها
افزایش زمان و فاصله توقف خودرو پس از ترمز گرفتن
و …

نگهداری از خودرو در فصل تابستان-بررسی ترمز خودرو

جالب اینجاست که صدای جیغ ترمز به معنی خراب بودن ترمز یا نشانه اتمام لنت ها نیست. در بعضی مواقع به خاطر رطوبت روی لنت ها، دیسک ها و غیره صدای جیغ لنت ها مشاهده می شود. تنها در صورتی باید نگران باشید که صدای جیغ ترمز به صدای خراشیدن یا  ساییدن تبدیل شود. این نشانه تماس فلز با فلز است که می تواند در طولانی مدت به اقلام ترمز نظیر دیسک ها آسیب برساند. اگر متوجه مشکل ترمز شدید، باید در اسرع وقت آن را بررسی یا تعمیر کنید. اگر حتی مشکلات جزئی به موقع برطرف نشود، هزینه تعمیر ترمز می تواند به طرز چشمگیری افزایش یابد. اگر به دنبال مهمترین راه حل ها برای نگهداری از خودرو در تابستان یا حتی فصل زمستان هستید، توصیه می شود همیشه از سالم بودن ترمزهای ماشین خود مطمئن شوید.

8. بررسی سیستم خنک کننده و رادیاتور ماشین

موتور ماشین برای کار کردن گرم طراحی شده است، اما محدودیتی برای دمای آن وجود دارد. یک موتور احتراقی در حدود 200 درجه فارنهایت (93 درجه سانتیگراد) بیشترین کارایی را دارد. اما نباید به موتور اجازه داد که بیش از این داغ شود. افزایش بیش از حد دمای موتور منجر به ذوب قطعات موتور می شود که هزینه های زیادی برای شما به بار می آورد. خوشبختانه، همه خودروهای مدرن دارای سیستم خنک کننده مبتکرانه ای هستند که از یک خنک کننده شیمیایی به نام ضد یخ و مجموعه ای از پمپ ها، شیلنگ ها، ترموستات ها و فن ها برای حفظ دمای بهینه خودرو استفاده می کند. اما هر گونه مشکلی که در این سیستم وجود دارد نظیر سطح پایین مایع خنک‌کننده، پارگی شیلنگ‌ها، شل شدن یا شکستگی تسمه، نشتی در رادیاتور و حتی شل شدن یا گم شدن درپوش رادیاتور می‌تواند باعث داغ شدن بیش از حد خودرو و خرابی آن شود.

نگهداری از خودرو در فصل تابستان-برسی سیستم خنک کننده و رادیاتور

در فصل تابستان و روزهای گرم سیستم های خنک کننده کار سختی پیش رو دارند. نشستن در ترافیک در روزهای گرم یکی از سریع ترین راه ها برای گرم کردن بیش از حد خودرو است. این به این دلیل است که هیچ هوایی برای خنک نگه داشتن موتور در سراسر موتور جریان ندارد. یک سیستم خنک‌کننده سالم می‌تواند در هوای گرم به مدت طولانی در حالت بیکار باشد، اما اگر سطح مایع خنک‌کننده پایین یا تسمه فن شکسته باشد، دمای موتور شما به سرعت بالا می‌رود.

زیر کاپوت را چک کنید و مطمئن شوید که سطح مایع خنک کننده شما خوب است. قانون کلی این است که رادیاتور خود را شستشو داده و مایع خنک کننده آن را حداقل هر دو سال یکبار تعویض کنید. شستشوی رادیاتور با یک ماده شیمیایی خاص انجام می شود که زباله ها و رسوبات داخل رادیاتور را تمیز می کند. برای رانندگی در تابستان، خنک کننده باید به عنوان مخلوط 50/50 ضد یخ و آب اضافه شود. حتی می‌توانید خنک‌کننده از پیش مخلوط شده بخرید تا نیازی به اندازه‌گیری نداشته باشید. با وجود تمام مشکلاتی که یک سیستم خنک کننده خراب می تواند برای شما ایجاد کند، بهتر است که در فصل تابستان بیشتر از هر چیزی سیستم خنک کننده خودرو خود را بررسی کنید.

9. تمیز کردن باتری خودرو

اگر در اینترنت روش های تمیز کردن اتصالات باتری ماشین را جستجو کنید، مطمئنا مقالات زیادی وجود دارد که نحوه پاک کردن صحیح اتصالات باتری را به شما آموزش می دهند. هر چند در فصل زمستان سرمای بیش از حد راه اندازی موتور را به وسیله یک باتری، آن هم اول صبح برای شما دشوار می کند، اما نباید فراموش کنید که گرمای تابستان هم می تواند مشکلات جدی برای باتری خودرو شما به همراه داشته باشد. گرمای تابستان می تواند واکنش شیمیایی داخل باتری را تسریع کند و باعث شارژ بیش از حد باتری شود، در این صورت طول عمر باتری را هم کاهش می دهد. گرما همچنین می تواند با تبخیر مایع داخلی باتری به باتری آسیب برساند. 

نگهداری از خودرو در فصل تابستان-پاک کردن باتری خودرو

بهترین راه برای اینکه باتری خود را به خوبی کار کند تمیز نگه داشتن آن است. به طور مرتب کابل های باتری را جدا کرده و پایانه ها را پاک کنید. مطمئن شوید که باتری محکم بسته شده است و همه اتصالات ایمن هستند. اگر مشکوک هستید که باتری شما بیش از حد شارژ شده است یا به خوبی شارژ نمی شود، آن را به یک فروشگاه خدماتی ببرید تا یک بازرسی سریع بر روی آن انجام دهند. و اگر نیاز به تعویض باتری دارید، مطمئن شوید که نوع باتری مناسب با مدل خودروی شما است. با اینکه بیشتر باتری هایی که شما خریداری می کنید، دارای گارانتی هستند، تعمیر آنها بیشتر مواقع بدون هزینه است. 

اگر پس از بررسی باتری، فکر می کنید که باتری شما واقعا کثیف شده می توانید با استفاده از کمی جوش شیرین و آب به طور کامل پایانه های آن را تمیز کنید. اما اگر باتری برق نمی رساند، قبل از اینکه فکر کنید مشکل آن کثیف شدن پایانه ها باشد، از سفت بودن اتصالات مطمئن شوید. سعی کنید رسوبات را از روی سیم ها و پایانه ها پاک کنید. برای تمیز کردن رسوبات با جوش شیرین و مواد شیمیایی سعی کنید با استفاده از دستکش و فرچه مخصوص یا مسواک ایمنی را رعایت کنید.

10. سرویس کولر خودرو

همانطور که هر سال با شروع فصل تابستان کولرهای منزل خود را سرویس می کنید و از سالم بودن آن اطمینان حاصل می کنید، باید همزمان به فکر سرویس کولر خودروهای خود هم باشید. تابستان هوای اکثر مناطق کشور ما به خصوص استان های جنوبی به شدت گرم است. در بقیه استان ها هم شاهده هوای شرجی هستیم که تنها با استفاده از کولر رانندگی در این مناطق امکان پذیر است. افزایش یا کاهش دمای بدن، تاثیر زیادی بر نحوه واکنش شما به حوادث دارد.

نگهداری از خودرو در فصل تابستان-سرویس کولر خودرو

در فصل تابستان هر چند بسیاری از افراد بر این باور هستند که استفاده از کولر باعث افزایش دمای حرارت موتور می شود، اما شرایط آب و هوایی در بسیاری مناطق رانندگان را مجاب به استفاده از آن می کند. با این وجود هر سال با شروع تابستان از سالم بودن کولر خودروی خود مطمئن شوید. در مسیرهای بزرگ راه که با سرعت بالایی حرکت می کنید هر چند باز گذاشتن پنجره ها هوای داخل کابین را تهویه می کند، اما باز هم بادی که وارد کابین می شود قابلیت خنک کردن کابین را ندارد.

در آخر فراموش نکنید که کولر خودرو شما هر سال نیاز به سرویس دارد. گاز کولر خودرو هر دو سال یک بار باید بررسی و شارژ شود. در غیر این صورت کولر توانایی خنک کردن کابین خودرو را ندارد. همچنین فیلتر های آن که از دمیدن بوی بد به داخل کابین جلوگیری می کند. هنگام استفاده از کولر ماشین توجه داشته باشید که در حالت حداکثر حدود 30 درصد مصرف سوخت شما را افزایش می دهد.

آیدی یدک مرکز خرید لوازم خودروهای خارجی در ایران می باشد که تمامی قطعات یدکی، مصرفی و جانبی خودروی شما را با بهترین قیمت، کیفیت و ضمانت اصل بودن به شما عرضه می کند. آیدی یدک قبلا در یک مقاله 5 مورد از مهمترین لوازم جانبی تابستانه خودرو را برای شما معرفی کرده که توصیه می کنیم، آن را مطالعه کنید. شاید هنوز هم نکاتی برای نگهداری از خودرو درتابستان وجود داشته باشد که ما از گفتن آنها غافل شده ایم.
خوشحال می شویم اگر شما هم در کامنت های زیباتون توصیه های لازم برای مراقبت از ماشین را در روزهای گرم تابستان با ما و دیگر علاقمندان به اشتراک بگذارید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *